Borgå

Nu e ja hemma från Borgå! Visserligen kom ja hem redan igår men ja orka int skriva då. Hehe. Men ja kan berätta lite om min resa. De va meningen att vi sku starta halv 3 härifrån men busschauffören va sen så vi starta 15 minuter för sent. På vägen plocka vi upp människor från två andra ställen o några människor som stod vid vägen och vänta. Vi hadd inga längre pauser alls, int ens så att man fick fara på wc:n, bara den som va i bussen. Vi var framme ca kvart över 6 så resan räckt 3 ½ timme ungefär. När vi kom fram for vi upp till vårat rum, vi var 17 personer o vi sku sova på golvet på madrasser. Ja hadd bara en tunn sak som sku dra in luft automatiskt och sen en sovsäck, int de bekvämaste. Vi gjord int så mycket mer på fredagen. På lördagen va de väckning klockan 8 om ja kommer ihåg rätt. Morgonmål skulle ätas och efter de sku vi träna på danser. Klockan 11-13 var det lunch o sen hadd jag o min kompis egentligen fritid enda till klockan 16 ungefär. Men hon for ut på stan med några andra, jag följde int med för ja mådd dåligt av vätsekbrist, men jag for lite senare ut och gå ensam. Klockan 17 sku vi vara i domkyrkan med folkdräkterna på oss så vi börja förbereda oss ungefär 1 ½ timme i förväg. Efter kyrkogången blev det jubileumsmiddag som räckte ca 2 timmar, kanske längre. Efter de sku vi gå ti en idrottshall o ha jubileumssamkväm, det dansades polonäs till först o sen massa andra folkdanser. Det bjöds på kaffe och bulle. Jag o min kompis gick tillbaks (till skolan vi sov) ca.. ja kommer faktiskt int ihåg men ja tror de va ungefär 10 på kvällen. I rummet fanns redan några andra medresande när vi kom dit. Sovtiden blev halv 1 och väckningen var klockan 8, inte ett bra val. Nu var det söndag och en busy busy dag. Mycket att göra, inte mycket tid över. På söndagen sku vi vara färdiga halv 10 för att sen fara till idrottsahallen. När vi vaknade blev det morgonmål ungefär direkt o sen folkdräktena på o laga oss färdiga. I drottshallen träna vi till halv 12 o sen blev det lunch för vår del. Där hadd vi 45 minuter att hinna tillbaka till skolan, äta mat, vila och laga sig färdig för nästa etapp. Redan då hadd jag lite sjuka fötter. Kvart över 12 sku vi starta gå till en å och ställa upp oss för festtåg. Festtåget gick upp för en bro och till torget. När vi kom till torget dansades det en dans och sen sku vi vara vid idrottshallen om 30 minuter för att ställa upp oss pånytt för festuppvisningen som började klockan 2. Uppvisningen gick bra och var slut ungefär kvart före 4. Sen fick vi gå tillbaka till skolan för att äta middag och packa. Vid det tillfället var mina fötter ungefär mördade, varje steg jag tog me de skorna var hemskt. Men iallafall, när vi kom till skolan klädd vi av oss folkdräkten och börja packa, endel for i duschen och endel och äta. Om man var smart så packa man redan förut när man hadd tid. Men efter packande och ätande blev det hem som gällde.

Det blev visst lite långt men ja sku ha kuna fylla i mycket mera detaljer. Ja tänkt sätta upp lite bilder ännu, men ja tog inte så mycket foton för ja hadd ingenstans att sätta telefon när ja hadd folkdräten på mig.

Folkdans

Här dansas det juniorernas skinkompasse-tävling, vinnaren var en från vårt lag, heja heja!

Torg

Torget i Borgå

Ån

Vyn var vackrare på andra sidan nog men över denna å for vi hem



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0